امید پورنیک: همایش رسانه‌های دیجیتال; فرصتی برای معرفی تجربه‌های موفق

امید پورنیک: همایش رسانه‌های دیجیتال; فرصتی برای معرفی تجربه‌های موفق

امید پورنیک، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص برگزاری همایش «نقش رسانه‌های دیجیتال در ارتقای سلامت» در جشنواره رسانه‌های دیجیتال سلامت به ستاد خبری این جشنواره گفت: یکی از اتفاقاتی که جوامع را از هم متفاوت می‌کند بحث برقراری ارتباط است، یعنی آن چیزی که توانسته دنیای انسان‌ها را متفاوت کند، میزان و شکل ارتباطاتی است که انسان‌ها توانسته‌اند با هم برقرار کنند. انسان‌ها این ارتباط را توسعه داده‌اند و از «انسان به انسان»، به «انسان به تجهیزات»، رسانده‌اند. یکی از عرصه‌های بزرگ برقراری ارتباط و جابجا کردن پیام، رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها آن بخشی از جامعه هستند که می‌توانند بخش توسعه‌یافتگی و توسعه‌دهندگی جامعه را به شکل ویژه‌ای نشان بدهند و پیش ببرند.

دبیر علمی این همایش افزود: رسانه‌ها در زمان‌های قدیم به نمونه‌هایی مثل روزنامه‌ها و تلویزیون خلاصه می‌شد، ولی امروزه با پیشرفت به سمت فضاهای دیجیتال، رسانه‌ها شکل‌های متعددی به خود گرفته‌اند و توانسته‌اند در عرصه‌های متعددی وارد شوند. رسانه‌های دیجیتال امروزه نقش بسیار بزرگی در تغییرات جوامع بشری بازی می‌کند. در حوزه سلامت هم یکی از اهمیت‌دارترین و ویژه‌ترین اطلاعاتی که در فضای بین انسان‌ها می‌تواند جابجا شود، اطلاعات مرتبط با سلامت انسان‌هاست که هم ارزش بالا و هم حساسیت زیادی دارد. رسانه‌هایی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند می‌توانند در کنار نقش‌های متفاوتی که به آنها داده می‌شود نقش ویژه‌ای در توسعه، حفظ و ارتقای سلامت جوامع داشته باشند.

پورنیک با بیان اینکه در سال‌های اخیر رسانه‌ها بیشتر در قالب غیرسازمان یافته در حوزه سلامت توسعه پیدا کرده‌اند، ادامه داد: بخش عمده‌ای از محتواهایی که در این رسانه‌ها جابجا می‌شوند و به دست مردم و مصرف کننده‌ها می‌رسد اطلاعاتی هستند که ممکن است صحت آنها از لحاظ مصداق و محتوا دچار مشکلاتی شده باشند که این مشکلات ممکن است به دلیل سوگیری ایجاد کننده پیام یا نادانی و ناآگاهی شکل گرفته باشد. به همین دلیل ساماندهی رسانه‌های دیجیتال در هر جامعه‌ای می‌تواند نقش بسیار بزرگی در هدفمند کردن و شکل‌دهی به سلامت در آن جامعه داشته باشد. در سال‌های اخیر در کشورمان این قضیه به وسیله سازمان‌هایی که می‌توانند نقش نظارتی و توسعه دهندگی را داشته باشند، مورد توجه قرار گرفته و به همین دلیل رویدادهای متفاوت و متعددی در حوزه رسانه در بخش سلامت شکل گرفتند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تأکید کرد: جشنواره ای که امسال ما با آن روبرو هستیم یکی از رویدادهایی است که با هدف سازماندهی، ارتقا و توسعه فضای رسانه در حوزه سلامت شکل گرفته و اهدافی همچون توسعه و معرفی سامانه ها، ایجاد فضای کسب و کار و همچنین کنترل، مدیریت و صحت بخشی محتوای این سامانه ها را بازی کند. در کنار این جشنواره بخشی تحت عنوان همایش «نقش رسانه های دیجیتال در ارتقای سلامت» در نظر گرفته شده است. در این همایش فرصتی برای صاحبان رسانه ایجاد خواهد شد که در کنار افراد با تجربه و خبره، به هماهنگ کردن چالش‌ها و ارائه فرصت‌ها با هم بپردازند، همچنین کسانی که مصرف‌کننده هر رسانه هستند در کنار آنها می‌توانند مشکلات، نیازها و مصداق‌های کاربری را مطرح کنند و به چالش بکشند.

وی ادامه داد: ما نیز از درون آنها می‌توانیم به دنبال فرصت‌هایی برای ایجاد و توسعه کسب و کار جدید و توسعه فضای رسانه سلامت در کشور باشیم. همچنین بخش‌هایی برای مدیریت کردن این فضا و تصدیق محتوا باید در نظر گرفته شود تا مصرف‌کنندگان از محتوای رسانه‌های سلامت مطمئن باشند و بدانند که اطلاعات مورد تایید است.

پورنیک یادآور شد: موضوع دیگری که در این همایش قصد داریم روی آن کار کنیم، معرفی افرادی است که تجربه‌های موفق در بحث رسانه در دنیا و در کشورمان داشته‌اند. باید بتوانیم فضای کسب و کار را برای دیگران شفاف کرده و فضای تبادل اطلاعات صحیح سلامت را هر چه بیشتر در کشور توسعه دهیم. ما بتوانیم حداکثر بهره‌مندی از این فضا و اطلاعاتمان را داشته باشیم.

وی با اشاره به بخش‌های دیگر این همایش، اضافه کرد: در قسمتی از این همایش کسانی که کارهایی در این زمینه انجام داده‌اند و ایده‌هایی دارند، این فرصت را دارند که ایده‌ها و کارهای خود را ارائه کنند و این ایده‌ها مورد نقد و داوری قرار گیرد، در کنار آن به ایده‌ها و کارهای برتری که انجام شده، جوایزی تعلق می‌گیرد و شرایط ویژه‌ای را برای توسعه آنها در نظر گرفته‌ایم. همچنین افرادی که در این حوزه کارهایی ارائه داده‌اند، به وسیله گروه شورای سیاستگذاری و شورای کمیته علمی همایش شناسایی می شوند و از آنها  خواسته می‌شود کارها و تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند. در بخش دیگر سعی کرده‌ایم از تجربیات و کارهایی که در خارج از کشور هستند برای توسعه این فضا در درون کشورمان استفاده کنیم. حمایت‌های ویژه‌ای به دنبال این همایش در نظر گرفته شده و از کسانی که ایده‌ها و تجربیات برتر و سازنده‌ای داشته باشند حمایت می‌شود تا بتوانند وارد این فضای کسب و کار شده، از این فرصت در کشور بهره‌مند شوند.

برای دیدن موقعیت ما در نقشه کلیک کنید